friidaberliin

Direktlänk till inlägg 4 augusti 2014

Hästar genom åren!

Av Frida Berlin - 4 augusti 2014 02:02

Hejsan!
Min kompis, Sofia gjorde ett väldigt bra inlägg på sin blogg, där hon skrev om hennes ridning och alla hästar genom åren!
Då det va väldigt bra tänkte jag nu sno den iden och skriva om det här!

Jag började rida på ridskola när 6 1/2 år gammal, jag började på ridskolan Vårnäs i Vingåker då de inte fanns plats där jag bodde.
Min favoritponny där hette Snöstorm, han var en vit liten storhäst som var supersnäll!

Ett år senare fick jag en plats på Trolldal, där jag rider än idag!
Jag började rida för Jenny på måndagar. I den gruppen lärde jag mig de första grunderna och började sedan i en lite svårare grupp för Anna!

Vid den tiden fick jag min första favoritponny, Dompa! Eller Don juan som han egentligen hette. Dompa var en brun storhäst som tyvärr avlivades efter ett halvår.
Han hjälpte mig att få min första rosett och jag lärde mig mycket på honom!

Åren gick och efter ett tag ville jag bli skötare! Villet jag blev, och min görsta sköthäst var Munsboro Hill.
Hill är en superfin D-ponny som tidigare ägts av En Zetterman! Tyvärr gillade jag väldigt mycket att hoppa, och hill var av någon anledning väldigt rädd för hindrerna...så efter en hel del avrammlingar bytte jag sköthäst.

Det var då jag mötte Bonita. Nina Bonita!
En C-ponny, helt vit och underbar att rida! Hon fick mig att lita på att jag kunde! Vi startade några clearrounder och var läskigt nära en placering i Km!
Jag älskade denna ponny av hela mitt hjärta och var skötare på henne i 2år.
Tyvärr var hon väldigt tjurig i spiltan, pch efter några olyckor såldes hon till en tjej i kumla. Jag blev förkrossad...jag ville knappt rida

Jag red på den tiden i en hoppgrupp, och ungefär samtidigt som Bonita såldes började folk i min grupp sluta, vilket gjorde att det kom in lite mer orutinerade i gruppen, vilket sänkte nivån kraftigt. Jag tappade lusten att rida i nästan ett år, jag hittade ingen häst som jag älskade så mycket som jag hade älskat Bonita, jag red okencentrerat och gruppen kändes för lätt. Men jag kämpade på, för jag visste att det skulle bli bättre!
Efter ett tag fick jag min första medryttarponny, ett islnadssto på ca 135cm. Tyvärr blev hon galen och gick ej att rida mer...
Då kom Oreo. En tinker korsning på ca 140cm med mycket driv men ändå långsam.
Det var kärlek första gången jag red honom! Han var helt underbar! Han kunde inte så mycket...och hade svårt att lyfta på benen. Men vi kämpade på och startade en clearround på 70cm i våras! Vilket gick toppen! Jag har nu som mål att placera mig i Km på honom! Fina oreo räddade mig<3
Nu är allt på botten igen tyvärr. Som tur är finns oreo. Men när de tar bort all "gratisridning" och "ridning som betalning elr tack" så blir det mindre träning me honom...och när vissa där ute kritiserar allt man gör och gör om systemen så det bara blir sämra så tröttnar man. Men jag kämpar! Och hoppas på att en dag få ta hem Oreo till mig<3
Under tiden jag har ridit oreo har jag haft två medryttarhästar. Först, Falcon och senare Geischa!
Falcon var en ganska ung, ganska svår travare som hade blivit ridhäst...om ni vill veta vad jag tycker om det? Komentera!!
Då han bråkade varje gång vi red, och jag hade svårt att få ihop tiden slutade jag på honom.

I det stallet stod även en till häst, afrodite. Jag red henne ibland, och hon är verkligen fin! Trodde jag..

Senaste medrytarhästen jag hade var egentligen en kompis till min mammas häst, hon hade en unghäst, arab på 5 år som hon ville ha lite hjälp med! Superfin häst som kan bli riktigt bra! Tyvärr kostade det för mycket att åka ut ända till björkvik med buss hela tiden samt det tog mycket pengar, så jag fick tyvärr sluta :/

Nu kommer lite fina bilder på oreo! Pusshej<3

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frida Berlin - 14 september 2014 01:12


Halloj! Haft en sjukt heltisk vecka med massor stall och plugg.. Men imorgon är det dags! Höstens första clear round :D Jag e bebisen (oreo) ska hoppa runt på 70 bara, men ändå nervös..han ba inte riktigt sig själv sist :/ Bye bye...

Av Frida Berlin - 8 september 2014 20:53

Halloj! Länge sedan sist! Och det har hunnit hända mycket! Jag och Oreo är nu anmälda till en celar round på 70cm på söndag! Yey :D Och har ni sett denhär snyggingen? Min nya medryttarponny! En D-Ponny som heter Stevie Pusshej...

Av Frida Berlin - 21 augusti 2014 07:34


Hej! Kände för en lite extra mysig morgon såhär en vanlig torsdag innan skolan! ...

Av Frida Berlin - 20 augusti 2014 07:48


Halloj! Dags för skola igen, är faktiskt ganska taggad! Tell u later how it goes... [Bild] ...

Av Frida Berlin - 19 augusti 2014 11:20

Hola! Va i stockholm i helgen, bodde på hotel, shoppade och åt god mat! Detta köpte jag: Svarta jeans: 499kr-Gina Tricot Rosa stor tröja: 259kr- Gina Tricot Rosa Stickad tröja: 1199kr-Gant Bodybutter+liten svart väska: 185kr-The body shop ...

Presentation

Hej jag heter Frida Berlin och skriver på denna blogg om hästar och övrigt i mitt liv! :) enjoy!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards